Debatt: Skolor behöver ha nära till skog

vitbergets dag 2014

Skellefteå planerar att bygga bostäder vid Sörböleskolan och därmed minska grönytorna där. Detta går helt emot vad man idag vet om barns hälsa och inlärning. Barn som vistas ofta i naturen är friskare och mindre stressade än andra. De har bättre motorik, högre koncentrationsförmåga och bättre minne. Detta framgår av forskning vid bland annat SLU och Linköpings universitet. Undervisningen utomhus blir mer varierad, och gör att barnen kan hitta fler sätt att lära in saker på.

Idag sitter många barn vid datorn på sin lediga tid. GIH och Svenska Läkarsällskapet har just gjort en studie och funnit att skolbarn bör vara fysiskt aktiva flera gånger i veckan, genom att gå eller cykla till skolan och leka ute på rasterna. Minst tre gånger per vecka bör de dessutom vara extra fysiskt aktiva. Det ger vinster: starkare skelett, psykiskt välmående, ökad självkänsla och bättre skolresultat.

Mot den bakgrunden är det märkligt att kommunen nu vill minska Sörböleskolans små grönytor. Idag finns där bara enstaka träd, och skolan är instängd av trafikleder.  I många andra kommuner, bl a Luleå, resonerar man annorlunda, där finns naturskolepedagoger som stödjer lärare i utomhusundervisning, och skolorna har t o m tillgång till en buss för utflykter. Skolbarnen tjänar på det, men även samhället, genom att unga lär sig uppskatta naturen och inse behovet av ett hållbart samhälle.

Naturskyddsföreningen bedriver två projekt för öka utbildning utomhus: Skogen som klassrum och Mer friluftsliv i skolan. Många pedagoger i Skellefteå har deltagit i dessa utbildningar och vill jobba mer utomhus. Men bristen på bra skolgårdar hindrar dem ibland, eftersom avståndet till skog inte bör vara mer än 300 meter.

Kommunen borde snarast göra en översyn av naturen kring skolor och förskolor med sikte på att alla ska ha skog eller annan intressant natur inom 300 m. Sen borde Sörböleskolan och Kanalskolan  åtgärdas bland de första. En översyn borde även göras vid äldreboenden. De som använder rollator och rullstol behöver också ha daglig kontakt med träd, blommor och fåglar. Även där torde avståndet 300 m gälla.

Nu söker kommunen ivrigt efter centrala lägen att bygga på. Men först borde man slå vakt om det lilla gröna som finns, och även vara beredd att bygga upp nya gröna oaser.

Naturskyddsföreningen i Skellefteå
genom Barbro Viklund
ordförande

Publicerad i Norran 2015-03-26.