Vandringsleden Naturstigen

naturstigen

Skellefteå Naturskyddsförening sköter Naturstigen på Vitberget. Vår naturstig vill visa både enkla uppgifter om skogens mångfald och mer speciella egenskaper i denna gamla sedan kanske 100 år orörda skog. Längs den här stigen nära stadens centrum ska man kunna uppleva något av det vi normalt kan se bara i mer svårtillgängliga naturskogar. Vi vill visa upp några områden med orörd natur.

Vandringsleden är ca 5 km lång och utförd i samarbete med kommunens fritidskontor. I höst har vi förbättrat den med betydligt fler skyltar. Stigen är väl markerad och börjar numera vid de stora skyltarna vid parkeringen för motionsspåren.

Starten är alltså vid motionsspårens start och den går delvis i obanad terräng. Sista delen går över Nöppelberget och tillbaka till starten. Den blir på så sätt mer intressant och vi slipper biten under kraftledningsgatan och över skidbacken. Leden är omdragen, med ny bättre sträckning (främst andra hälften) och fler skyltar, men många fler skyltar med naturinformation ska sättas upp.  Följ märkningen noga i obanad terräng!!