Elektifieringen skapar osäkerhet om vindkraft, gruvor, skog och samiska resurser

Vi vill skapa kunskap och överblick om de stora energiresurserna

(In English under the tab ”In English”)

Övre Norrland är på väg att bli landsändan för den storskaliga industri, som ska minska vårt klimattryck.

I första hand avses Northvolt i Skellefteå, H2 Green Steel i Boden, och Hybrit i Gällivare och deras behov av el och mineraler. Men även andra satsningar såsom serverhallar och infrastruktursatsningar tar stora energiresurser i anspråk.

Northvolt gör elbilbatterier och stålindustrin vill göra stål utan koldioxid. Det är jättebra. Men stora intressen krockar här. Gruvor, vindkraft, skogsindustri, biologisk mångfald, elresurser, elintensiv industri och inte minst det samiska samhället. Det är mycket positivt att den nutida och planerade exporten även innefattar förädling men besluten och beskattningen sker inte i Övre Norrland.

Räcker verkligen elströmmen till allt? Hur mycket krockar rennäringen med vindkraft, skogsbruk och gruvor? Varför syns inte de här frågorna ordentligt i debatten?

Vad är Naturskyddsföreningens uppfattning och roll i denna framtid? För att få svar på dessa frågor har vi påbörjat ett projekt för att få fram kunskap och statistik bland alla åsikter och förväntningar. Vi ska rapportera löpande om det här.

Arbetsgruppen i projektet Klimatanalys Norr. För mer info: skelleftea@naturskyddsforeningen.se