Vårt klimatarbete och kommunens

Skellefteå Naturskyddsförening har arbetat i det tysta med klimatfrågor på privat och kommunal nivå sen en lång tid. Det beror delvis på covid 19. Utsläppen fortsätter, bara som ett exempel på vad som behöver göras mer i Skellefteå. Det har hänt mycket bra i stan, men det återstår mycket.

• Vi konsumenter väljer mer klimatsmart (och vi ser många nya klimataktiva). Vi äter mindre kött, vi sopsorterar, vi återvinner, vi återanvänder. Det har rent av blivit moraliskt viktigt och trendigt med detta.
  • Vi vill att kommunen redovisar sina åtgärder. Flera bra saker har redan hänt sen lång tid, träbyggandet, sopsortering med biogas (större kommuner ligger efter), återvinning och återbruk i kommunal regi, klimatsmart drift av fordon, , cykelvägar, busstrafik, fjärrvärme, energirådgivning. Det borde visas upp för alla
  • Vi vill ha större satsning på busstrafik, bättre cykelvägar, fler laddstolpar för elbilar
  • Vi vill ha Vitbergets naturreservat och bättre biologisk mångfald i parkerna
  • Vi samtalar med tjänstemän i kommunen som vill göra klimatrelaterade förändringar
  • Vi vill att kommunen ska anta ett Hållbarhetsprogram, som varit länge på väg
  • Vi söker samarbete vad gäller klimatredovisning med kommunen och företag som vill ligga i framkant

Allt det här minskar utsläppen av koldioxid till atmosfären.

Det är bra att stat och storföretag så sakta griper fatt i de nationella utsläppen, men än ser vi inte några minskade utsläpp. Vi behöver Norrbotniabanan, minskade utsläpp från Boliden, LKAB och SSAB och vi behöve ett skogsbruk i balans

Nu (januari 2021) ska vi snart träffa ledande politiker igen. Vi får se vad det ger.