Här är förslaget att begära CO2-budget

Det här har gått till media:

Pressinformation om CO2-budget – ett medborgarförslag

30.11 kl 11.30 lämnar nedanstående medlemmar i Skellefteå Naturskyddsförening in ett medborgarförslag i kundtjänst baserat på följande

Skellefteå kommun bör skaffa sig en CO2-budget, en plan för i vilken takt (år för år) man ska minska utsläppen av koldioxid i luften. Det är sådana här utsläpp som skapar höjningen av temperaturen på jorden. Vi stöder den internationella kampanjen för en klimatomställningsplan .

”Om vi inte ändrar riktning innan år 2020 riskerar vi att missa chansen att undvika skenande klimatförändringar”, sa FN:s generalsekreterare Antonio Guterres i ett tal till världens ledare nyligen. Den globala utsläppskurvan måste böjas inom två år om vi ska ha en chans att nå under 1,5 grader i global medeltemperaturökning.

Utanför minst 78 kommunhus gör invånare på fredag (30/11) sina röster hörda i #FRIDAYSFORFUTURE till stöd för Parisavtalet, en snabb utfasning av fossila bränslen och Gretas #klimatstrejk. Vi behöver koldioxidbudgetar med minst tio procent årliga utsläppsminskningar på kommunal, regional, nationell och internationell nivå för att undvika en global katastrof. Inget parti, ingen politiker, kan längre säga, att vi inget visste. Den 2 december börjar FN:s klimattoppmöte COP24 i Katowice.

Här är listan på alla orter hittills:
www.facebook.com/events/244459459583894/permalink/248867772476396/

Nätverkets länk är www.klimatsverige.se

Initiativtagare i Skellefteå är Skellefteå Naturskyddsförening www.skelleftea.naturskyddsforeningen.se

Förslaget i sin helhet finns tillgängligt här: bakgrunden Medborgarförslag bilaga 2 och själva förslaget Medborgarförslag bilaga 1

Eiler Marklund

Gunilla Bäckström