Nyss: Cafekväll om kemin i vår vardag

Naturskyddsföreningen har påbörjat en kampanj över tre år för att få bort riskabla kemikalier ur hudvårdsartiklar, leksaker och annat i vardagen. Skellefteavdelningen ordnade torsdagen den 20.10e samtal om hur man kan välja leksaker, barnkläder och möbler i hemmet och hur man kan göra sin egen deodorant. Till det serverades förstås FairTrade-märkt ekologiskt kaffe.

Gun Sundkvist från leksaksbutiken Kalle Kanin berättade om ekologiska leksaker och barnkläder och tipsade hur man även i övrigt kan se upp när man väljer prylar i hemmet. Giftiga färger och ämnen som gör plastleksaker mjuka är särskilt besvärliga. Mjukgörare innehåller ofta cancerframkallande ämnen och barn tuggar och slickar på leksakerna. Förskolor är noga vid val av leksaker men det bör man vara hemma också fick vi lära oss. Se vidare på ”Calle Kanins lista Skydda barnet mot dåliga kemikalier”.

Eje Marklund lärde alla deltagarna hur man gör sin egen deodorant för att visa hur mycket knepiga ämnen man kan undvika. Vid inköp gäller det att söka miljömärkta badrumsprodukter, men det är det inte så lätt att hitta. Se översikten under Vad du kan göra.