Bisfenol och parabener – vad kan vi göra?

Många riskabla ämnen kom på tal när Ann-Helen Häggrud föreläste vid Naturskyddsföreningens träff om kemikalier den 27 april. Ann-Helen är lärare på Medlefors folkhögskola och arbetar bl a med att informera om kemikalier i arbetslivet. Hennes samlade råd blev: fråga dig själv vilka ämnen som är vanligast i ditt liv, ta reda på riskerna och börja med att ändra på det som du är mest utsatt för.

I år inleder Naturskyddsföreningen en treårig kampanj kring kemikalier, och vi i Skellefteå planerar att delta. Hur vet vi inte ännu, men tips mottas gärna.

Vi utsätts för farliga ämnen på många sätt: via mat, kläder, plastgrejor, hudvårdsmedel, hårfärgning, textilier, rengöringsmedel, flamskyddsmedel i elektronik med mera, berättade Ann-Helen.

–  Vi vet alldeles för lite om hur ämnena påverkar oss. Vi konsumenter måste bli mycket bättre på att ställa krav, fråga i butikerna sånt påverkar, framhöll hon.

Tillverkarna har inget starkt tryck på sig att undvika kemikalier, lagar för användning varierar i olika länder, och forskarna har svårt att kartlägga risker. Därtill har de problemet att många ämnen samverkar på obekanta sätt, den s k cocktaileffekten.

Att oron är stor framgick av deltagarnas kommentarer, särskilt tanken på hur barn kan påverkas både som ofödda och senare. Hormonstörande ämnen nämdes också.

Bland tipsen vi fick var att kolla in märkningar på produkterna – tyvärr är ganska få är märkta. Det finns också appar: Märkesguiden och Grön guide. På hemsidan Kemi.se finns information från Kemikalieinspektionen och man kan även ställa frågor via den. En bok skriven av Ethel Forsberg tidigare chef där rekommenderades: Makt, plast, gift & våra barn.

Nyare plastprodukter har märkning 1-7 som man kan kolla av, t ex  se vilken plast som inte bör värmas upp. Äldre plastleksaker och plastburkar bör man kasta, menade Ann-Helen Häggrud.

Naturskyddsföreningen återkommer!