Vandringsleden Naturstigen

Skellefteå Naturskyddsförening sköter Naturstigen på Vitberget. Vår naturstig vill visa både enkla uppgifter om skogens mångfald och mer speciella egenskaper i denna gamla sedan kanske 100 år orörda skog. Längs den här stigen nära stadens centrum ska man kunna uppleva något av det vi normalt kan se bara i mer svårtillgängliga naturskogar. Vi vill visa upp några områden med orörd natur.

Vandringsleden är ca 5 km lång och utförd i samarbete med kommunens fritidskontor. Vi har i höst förbättrat den med betydligt fler skyltar. Stigen är väl markerad och börjar numera vid de stora skyltarna vid parkeringen för motionsspåren.  Starten är vid motionsspårens start och den andra halvan av leden går nu norr om Vitberget. Den blir mer intressant och vi slipper biten under kraftledningsgatan och över skidbacken. Vi återkommer med mer info när vi är klara med höstens arbete. Leden är omdragen, med ny bättre sträckning (främst andra hälften) men många fler skyltar med naturinformation ska sättas upp. Naturstigen går främst på befintliga stigar men även i obanad terräng. Följ märkningen noga i obanad terräng!!