Efter besöket vid naturreservatet Kallkällmyran

Henrik berättar

hela gänget  – Titta, det bubblar upp i källan hela tiden! Förundran var stor hos dem som beskådade den väldiga kallkällan på myren nära Boliden. Ett område runt den kalkrika myren, totalt 88 hektar, har blivit ett av Västerbottens senaste naturreservat under namnet Kallkällmyran. Den 23 juni hade Svenska Turistföreningen och Skellefteå Naturskyddsförening ordnat en gemensam utflykt till reservatet.

Ett 50-tal personer deltog och fick kunnig guidning av Henrik Sporrong, som i flera år haft länsstyrelsens uppdrag att arbeta med naturreservat.

naturguide

gucusko

hjortron
Den kalkhaltiga marken gör att vissa örter, mossor och även fjärilar uppskattar området. Deltagarna fick bland annat se den största och märkligaste orkidén i Sverige, guckuskon. Den växer på flera håll i myren och hade just börjat hålla fram sina gula tofflor.
Kallkällmyran liksom Nördestmyren, som ligger i närheten, har varit kända som mycket värdefulla  biotoper sedan länge.Bägge blev reservat ifjol och ingår i den svenska Myrskyddsplanen. De räknas därmed till de 31 mest värdefulla myrarna i Västerbotten. Europas myrar har utdikats i stor omfattning, men Sverige har många och variationsrika myrar kvar och anses ha särskilt stort ansvar för att bevara denna naturtyp.  Länsstyrelsen har ännu inte hunnit skylta vägen till Kallkällmyran,  men en hel del information om naturreservatet finns på länsstyrelsens hemsida.

Barbro Viklund