Stort intresse för kärnkraftsfritt Bottenviken

Lars Andersson från Naturskyddsföreningen Norrbotten talar på Möjlighternas torg.

Lars Andersson från Naturskyddsföreningen Norrbotten talar på Möjligheternas torg.

Lördagens vårträff för nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken i Skellefteå blev en bra dag med många intresserade deltagare. Manifestationen på Möjligheternas torg drog ett hundratal åhörare mitt i lördagshandeln. Talare från Socialdemokraterna, Centern, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet, och Miljöpartiet samt Svenska kyrkan, Kärnkraftsfritt Bottenviken och Naturskyddsföreningen berättade om varför de motsätter sig kärnkraft och vilka alternativ som finns. Från Finland deltog Hanna Halmeenpää för ProHahnikivi och berättade om kampen mot bolaget Fennovoimas planerna på ett kärnkraftverk på udden Hanhikivi femton mil öster om Skellefteå och hur glad hon är över stödet från Sverige.

Hanna Halmeenpää från finländska ProHanhikivi.

Därefter höll författaren och journalisten Åsa Moberg ett seminarium med utgångspunkt i sin nya bok ”Ett extremt dyrt och livsfarligt sätt att värma vatten – en bok om kärnkraft” med ett sjuttiotal åhörare i IOGTs lokaler. Tanken med boken är att slå hål på de sista argumenten för kärnkraft.

Åsa Moberg talar på torget.

Tidningen Norran täckte arrangemanget i tre artiklar: Stort motstånd, Manifestationen och Åsa Moberg. Även Piteå-tidningen rapporterade (PT på webben bara för prenumeranter):

Kärnkraftkritiker från svenska Bottenvikskusten har lämnat in sina åsikter till Naturvårdsverket som är den myndighet som har hand om ärendet i Sverige.
– Vi har ifrågasatt planerna på 24 punkter. Bland annat slutförvaring och mellanlagring, att vi överlåter till våra barn och barnbarn att ta över det här, säger Per Holmqvist.

Nätverket och Naturskyddsföreningen kommer att mobilisera i frågan inför EU-valet och en namninsamling mot kärnkraftsplanerna i Pyhäjoki pågår nu och ända fram till hösten då finländska riksdagen ska behandla frågan. Skriv under redan nu!

Har du frågor eller vill komma med i nätverket så kan du kontakta Lena Lagerstam eller Nils Viklund. Färskast information om kampen finns på nätverkets facebook-grupp.