Yttrandefrihet är kanske självklart?

IMG_4721[1]Vi i Naturskyddsföreningen i Skellefteå tycker den är det, men det är länge sen den prövades tydligt. Vi upplever mest självcensur och censur från närstående. Vi tycker knappt vi behöver hävda rätten till yttrandefrihet, men nu skakas världen av massmordet från tre franska terrorister. Det har redan gett upphov till gigantiska solidaritetsaktioner på temat ”Jag är Charlie”. Man visar solidaritet i jagform med de mördade medarbetarna på satirtidningen Charlie Hebdo alldeles oavsett vad man tycker om de enskilda teckningarna. De är ju kända för att slå mot alla skevheter och överdrifter ur olika perspektiv.

Naturskyddsföreningen i Skellefteå driver frågor och debatterar med många etablerade krafter om förhållanden vi vill förändra. Ingen hindrar oss fysiskt eller genom att stänga vår hemsida, och den fylls ju inte med häftiga satirer heller, men många har genom åren ansett att vi verkat för ”hopplösa frågor”, som vi borde avstå från för att de är omöjliga att vinna. Dit hör krav på ekologisk mat, stopp för kärnkraft, värnandet om biologisk mångfald i skog och på åker och arbete för större användning av förnybar energi i trafiken.

Vårt arbete fortsätter och vi hoppas vi kan fortsätta säga att vår yttrandefrihet är självklar – Vi är Charlie!

Barbro, Ingegerd, Kristin och Peter