Gruvbrytning i Kallak/ Gállok, en skändning!

Ett besked om gruvbrytning i Kallak utanför Jokkmokk kan komma inom den närmaste tiden. Från Naturskyddsföreningen i Skellefteå ifrågasätter vi starkt projektet som drivs av Beowulf Mining. Vi hittar stöd för det bl.a. i en artikel i Dagens Nyheter 20220130 och flera artiklar.

Där kunde vi läsa:

1. Två riksintressen står emot varandra, rennäring och mineralnäring. För samernas får det svåra konsekvenser för rennäring, jakt och fiske, men naturligtvis även för friluftslivet för alla i området. ”Länsstyrelsen i Norrbotten har sagt nej. FN-organet UNESCO anser att gruvan hotar världsarvet Laponia och människorättsorganisationer pekar på att gruvan strider mot samernas rättigheter.” DN
  2. Det är oklart vad malmen ska användas till. Enligt DN svävar Beowulf Mining på målet om vad malmen, järnmalm, ska användas till, export eller för svensk fossilfri ståltillverkning via Hybrit. Malmen kommer fram i pulverform och behöver pelleteras. Oklart av vem. Ingen överenskommelse med tänkbara utförare av pelletering, en dyr, komplicerad och energikrävande process, har träffats.
  3. ”Det saknas ordentlig kontroll av projektets lönsamhet” enligt en kompetent bedömare som DN konsulterat.
  4. Gruvan beräknas av Beowulf Mining vara igång endast 14 år. 14 års järnmalmsbrytning ska alltså på något sätt kompensera de irreparabla skadorna i naturen, för rennäringen, jakt och fiske som blir oundvikliga. På vilket sätt frågar man sig!!! En grön satsning enligt Beowulf Mining!!!

Skellefteå Naturskyddsförening anser att det finns risk att företaget går i konkurs och efterlämnar svåra skador i naturen som skattebetalarna får betala.