Vår dialog med Northvolt

Styrelsen har nyligen haft ett möte med företrädare för Northvolt. Vi pratade främst om problem och önskemål vid godstransporterna till och från företaget. Vi upplevde ett positivt och engagerat bemötande.

Idag sker frakt till bygget med båt till Skelleftehamn plus lastbil och med lastbil E4- Sundgrundsleden. Boende vid den senare leden anser liksom vi att den är för smal för att ta ökande tung trafik. Northvolt är enligt uppgift i dialog med Trafikverket om detta. Med  kommunen pratar man ju om en rad frågor, som vi sett i Norran.

Northvolt visade upp en rad ideer om hur de vill ha sina godstransporter, där hamnen är i fokus medan dragningen av E4 inte hinner få någon betydelse under byggnadstiden. Persontransporterna är också en stor fråga. Från föreningens sida hoppas vi att Ns kontakter med regeringen (nu senast Tomas Eneroth) kommer att påskynda både Norrbotniabanan och omdragningen av E4 genom Skellefteå.

Framöver kommer vi från Skellefteå Naturskyddsförening naturligtvis även att bevaka försörjningen till företaget med metaller, där Northvolt säger sig helst vilja ha en lokal och hållbar försörjning. Gruvfrågor är ju en stor sak. fö att bevaka dem har vi även resurser centralt i Naturskyddsföreningen.

Vi är från vår förening mycket positiva till Northvolts etablering, men vi tror inte alls att den kommer att vara problemfri.