Fint samtal om klimat, hållbarhet och centrumplaner

Klimatproblemen ritar om kartan för kommunerna. Klimat och hållbarhet blir stora praktiska frågor lokalt och de kräver nya insatser från kommunernas sida. Det går inte att hänskjuta detta till staten eller företagen eller medborgarna.

Skellefteå Naturskyddsförening hade 15 februari bjudit in Evelina Fahlesson, ordförande i Bygg- och Miljönämnden och Jan Tarras-Wahlberg, miljöstrateg i kommunen, till ett öppet samtal om dessa nygamla frågor. Vi var ca femton personer och resonerade om problemen och om möjliga lösningar. Det blev en givande dialog om både de nya strategiska frågorna och bredden på viktiga cykelvägar, kollektivtrafik, förtätning av staden. Det tackar vi alla medverkande för.

Föreningen kommer att återkomma längre fram för fortsatta samtal om klimat och hållbarhet.