Är elbilar framtiden?

Christ rev

Det verkar faktisk så. Teslas nya elbil laddar över natten och klarar enligt uppgift 40 mil på en laddning och är mycket accelerationssnabb har vi fått veta. Det är dessutom intressant att Skellefteå Kraft ska leverera el till dessa bilar över hela landet. Det här och mycket mer kom fram vid en träff vi  just haft i Skellefteå Naturskyddsförening mellan energi-och-klimatintresserade och Christoffer Svanberg, marknadschef på Skellefteå Kraft. Samtalet rörde sig runt vad elkunder frågar efter, hur företaget vill samarbeta med elbilstillverkaren Tesla och bussbolaget Hybricon, samt vad kunder undrar över när de ska installera solceller. Dessutom var det en allmän uppfattning att Skellefteå Krafts image skulle vinna på att man lämnade sitt kärnkraftsengagemang. Kul att det kom så många unga! Det är kanske där både intresset och kunskapen i dessa frågor finns!

1 thoughts on “Är elbilar framtiden?

1. Ingen tvekan om att elbilar är framtiden. Köpte precis en Tesla, kan nog aldrig tänka mig att köpa en fossilbil igen. Hoppas att det kommer upp snabbladdare i Skellefteå snart, kustens enda vita fläck!

Förslag: 50kW Chademo och CCS samt en 22kW Typ 2-laddare (gärna med kabel) vid Ica Maxi. Klart! Finns massor med kommuner som redan ordnat detta så man behöver inte uppfinna hjulet på nytt:)