Nya salamandrar i Skellefteå

Salamanderinventering 2015

Inventering i ett gammalt sandtag. Foto: Nils Viklund

I lördags 30 maj var vi ett glatt gäng som letade efter mindre vattensalamander i Ursviken. Det var en uppföljning av förra årets inventering och vi hittade salamandrar på de flesta ställen där de fanns förra året. Ännu roligare var att vi tack vare ett tips också hittade en ny lokal i Skelleftehamn!

Salamanderbuk

Under leken har hannen en väldigt färggrann buk. Foto: Nils Viklund

Vädergudarna var med oss och vi hade strålande sol hela eftermiddagen när vi plaskade runt i fortfarande ganska kallt vatten. I år var det även mycket mer vatten i pölarna än förra våren. I en pöl som förra året gick under stövelskaften gick nu ända upp till midjan. Vattensalamandrar letar sig till små fiskfria vatten i slutet av maj/början av juni för att leka och lägga rom. De vuxna djuren går därefter upp på land igen medan rommen utvecklas till yngel som i sin tur tar sig upp på land i juli.

Om du har tips på ställen i kommunen där vi kan leta efter vattensalamander? Kontakta då gärna Malin Isaksson.