Varning för stenmurklor!!

De som gillar murklor plockar dem nu. Men den som äter råa stenmurklor eller sådana som inte torkats eller kokats av, insjuknar vanligen efter 5 timmar med mag–tarmbesvär. Intag av svampen kan också ge symtom från nervsystemet i form av yrsel, matthet, svettningar, dubbelseende och kramper.

Giftig

Stenmurklan innehåller giftet gyromitrin, som kan orsaka akut förgiftning och på sikt cancer. Gyromitrin kan orsaka leverskador och sönderfall av röda blodkroppar. Svampkonsulenterna avråder bestämt från att plocka och äta stenmurkla. Landets kockar bör välja matsvampar istället! Det finns rekommendationer om att torka stenmurklan och koka av den innan tillagning, men ingen av metoderna gör stenmurklan fri från gyromitrin. Därför bör man inte äta stenmurklor oavsett hur man hanterar och tillagar svampen. Giftet i stenmurklan är flyktigt och avdunstar lätt. Därför kan man även få besvär av att andas in luften i lokaler där svampen kokas eller torkas. Man kan känna obehag redan när svampen tas hem i bil.

Inget säljförbud

Trots att svampen är så giftig kan man köpa konservburkar med avkokt stenmurkla i butikerna. Livsmedelsverket har gett tillstånd för denna försäljning till allmänheten. Restauranger får köpa både torkad och färsk stenmurkla och tyvärr serverar en del restauranger fortfarande stenmurkla.

Tips på goda matsvampar

Det finns många goda matsvampar att välja istället för den giftiga stenmurklan! Nu på våren kan man köpa svampar som shiitake, portabello eller ostronskivling. Till sommaren finns svamp att plocka i naturen. Till hösten kan du plocka sandsopp och torka den. Tillagad, torkad sandsopp smakar nästan som murklor.

Källa: Svampkonsulenternas Riksförbunds hemsida