Klädbyte -bra för miljön och plånboken

klädbytardagen 2015-2

För andra gången i rad var Skellefteå med på den Klädbytardag som Naturskyddsföreningen anordnar över Sverige, i år med 110 orter deltagande. Bytandet skedde i  Studiefrämjandets lokaler, och en hel del vuxenkläder, skor och väskor passerade till ny ägare. Principen är enkel: lämna in högst fem grejer och ta högst fem andra.

Förutom bytandet fanns det fika och en del information om vad Naturskyddsföreningens krets i Skellefteå arbetar med. Shirly Holmberg som är aktiv i kretsen säger att det finns flera skäl att arrangera detta.
– Vi vill förstås bidra till att spara på jordens resurser. Tillverkningen av kläder kräver mycket vatten och energi. Dessutom är det roligt att folk kan träffas. Kanske kan man komma igång att prata om miljö och klimat, vad man kan göra tillsammans? I föreningen vill vi gärna ha fler aktiva. Till hösten brukar vi till exempel ordna Miljövänliga veckan, och ju fler som vill delta i den desto mer kan vi påverka.

klädbytardagen 2015-3