Kort rapport från årsmötet 2015

Skellefteå Naturskyddsförening har haft årsmöte. Det inleddes av måltidschefen vid Skellefteå kommun Peter Lundmark som berättade om sin grannlaga uppgift – att hantera önskemål om bra mat till unga och gamla, inom de reglementen och ekonomiska ramar som gäller.
Intressant var att höra exempel från kommuner som hittat vägar att köpa mer ekologiskt och närproducerat. Synd dock att inte så många medlemmar kommit för att delta i denna viktiga diskussion. Naturskyddsföreningen avser att jobba mer med frågorna.

Efter föredraget bjöd föreningen på sallad. Sen vidtog årsmötesförhandlingarna. År 2014 var ett mycket aktivt år med flera nya inslag. Mötet gladde sig åt att medlemsantalet ökat till nu strax över 1000 medlemmar i Skellefteområdet!
Efter rapporterna beviljades styrelsen ansvarsfrihet. En verksamhetsplan för 2015 antogs. Några inslag under detta år är: klädbytardag och andra konsumentfrågor, natursnoksgrupper, arbete för att få fler aktiva, satsning på gruvfrågor. Arbetet med att skydda skog och annan natur går vidare och utflykter blir det som tidigare. Den nya styrelsen för 2015 valdes.

Styrelse för Skellefteå NF 2015: Ordförande Barbro Viklund, v. ordförande Peter Lugnegård, sekreterare Kristin Allebrink, kassör Karin Markgren. Övriga ledamöter: Anna-Lena Lindqvist, Ingegerd Saarinen, Per-Gösta Holmlund. Suppleanter: Shirly Holmberg, Lill Eilertsen, Lina Johansson.