Skelleftekretsen nu fler än 1000 medlemmar!

Skogsjordhumla. Bild: Wikimedia Commons Rick Geling CC BY-SA 3.0

I hela landet slår föreningen nu rekord med totalt 221 000 medlemmar. Naturskyddsföreningen har aldrig varit större, och satsar nu stort på regionala kanslier på tio platser.

– Medlemstillströmningen känns väldigt inspirerande, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande. Det är ett tydligt tecken på att allt fler vill engagera sig i de frågor som föreningen arbetar med: rädda naturen, främja människors hälsa och verka för global solidaritet.

Skelleftekretsen har nu 1030 medlemmar, en ökning med 98 sedan året innan.
– Vi är väldigt glada över att vi har medvind säger Barbro Viklund, ordförande i Skelleftekretsen. Lokalt har vi länge jobbat med skog och naturskydd. De senaste åren har vi också engagerat oss för barn och unga. I fjol startade vi familjeverksamheten Natursnokar som vi noterat stort intresse för. Vi tror att det är viktigt för framtiden att barn lär sig uppskatta naturen.

Här i Västerbotten gläds vi också över att få ett eget länskansli. Vi hoppas att det ska bidra till fler kretsar och fler aktiva i länet. Många viktiga frågor behöver hanteras. Vi kommer bland annat att arbeta mera med gruvfrågor. En ny gruvpolicy kommer att antas av Naturskyddsföreningen i sommar.

Naturskyddsföreningen har 270 kretsar, d v s lokala föreningar, i så gott som alla Sveriges kommuner. Medlemmarna är spridda över hela landet, i procent fördelat på 27, 7 på landsbygd, 30,6 i stadsområde och 41,7 i storstäder. Fördelningen mellan män och kvinnor är ganska jämn, med ett litet övertag för kvinnor.

För frågor om Skelleftekretsen, kontaktperson: Barbro Viklund, ordförande, tel 070-56 48 902

—————–

För frågor om riksföreningen:
Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen i Sverige070 357 80 23
Hans Brehnfors, programansvarig, Naturskyddsföreningens regionala kanslier, 070 637  59 55
Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07