-Vi måste trycka på om Fairtrade

fairtrade-lill-20140222

– Intresset för att handla Fairtrade har ökat oerhört de senaste åren. Det berättade Lill Lindström Lundgren vid en träff om Fairtrade ordnad av Skellefteå Naturskyddsförening lördag 22 februari. Lill har under flera år arbetat med att öka intresset för Fairtrade i Skellefteå. Det finns nu totalt 1 600 Ft-produkter att tillgå: mat, drycker, kläder, blommor, leksaker m m. Ungefär en tredjedel av varorna är också ekologiska. I Skellefteå är det redan rätt många butiker, fackföreningar, kyrkor med flera som gått in för Fairtrade.

– Kan man då lita på att reglerna följs, att de som producerar ska ha drägliga arbetsvillkor och inte utsättas för besprutning och andra risker, undrade någon. Lill framhöll att hundraprocentig säkerhet inte är möjlig – men kontrollen blir allt hårdare.

fairtrade-yngve-20140222
Yngve Lindmark på Skellefteå kommun undersöker vad som krävs för att hela kommunen ska bli certifierad som Fairtrade City. Det ska då finnas en viss mängd Ft-varor i våra butiker, caféer, hotell med mera och naturligtvis en hel del även i kommunala serveringar. Han hoppas bli klar under våren med ett förslag till kommunledningen.

– Vi konsumenter betyder oerhört mycket när det gäller att trycka på, framhöll en av åhörarna. Även om produkterna ibland är lite dyrare, så mår man själv bra av att veta att den som producerar har en schysst lön och inte skadas av jobbet.

fairtrade-varor-20140222