Bolidens gamla synder?

Har du sett dokumentärfilmen Blybarnen? Om inte så passa på den 17.10, då SVT visar den, åtminstone på SVTPlay. Boliden sålde/exporterade giftigt gruvavfall till ett företag i Chile på 80-talet. Det dumpades av det chilenska företaget nära den lilla byn Arica. Misären där har skildrats väl av två svenska filmare. Filmen är Blybarnen. Vill du veta mer redan nu, så kolla på SVTPlay. Frågan om skulden för de skador de ca 800 människorna ska utredas i ett civilmål i Skellefteå Tingsrätt med start just 17.10. Det naturligtvis sägas att Bolidens miljöprofil är avsevärt bättre idag än när detta skedde.

Nästa stora projekt för Boliden är att man vill öppna koppargruvan i Laver i Norrbotten igen och göra det till en mycket stor gruva. I dagsläget ligger den frågan på regeringens bord, sedan varken länsstyrelsen i Luleå eller Bergstaten velat ge tillstånd för den. Samiska intressen skulle beröras mycket negativt. Se vidare i den frågan i vårt inlägg här den 18.12 2016.