Vår syn på Northvolt

Det är kul att Northvolt med sin batterifabrik är intresserat av Skellefteå. Vi tycker det vore jättefint om fabriken kom till Skellefteå. Detaljplanen för området (norr om Bergsbyn)har just antagits av Bygg- och Miljönämnden.

Naturvärdesinventeringen visar liksom vår kunskap om området, att den föreslagna placeringen inte innehåller några väsentliga naturvärden. Den är ur den aspekten lämplig.

Vi vill ju att det ska bli en övergång från fossil energi till fossilfri i Sverige och i världen. Då är el och lagring av el mycket central. Därför är vi mycket positiva till en fabrik för tillverkning av litium-jon- batterier, som är mer effektiva och mindre miljöskadliga än konventionella blybatterier. Det stöder utvecklingen mot ett klimatsmart samhälle.

Naturligtvis förutsätter vi att Northvolt genomför etableringen enligt miljölagstiftningen, särskilt med tanke på den redovisade ambitionen att skapa en ”grön” fabrik.

Vi har på FaceBook frågat vad våra kontakter tycker om etableringen och styrelsen har beslutat enligt ovan. Det har vi meddelat Northvolt i Samråd Skellefteå.