Stort intresse för klädbyte

Det strömmade in kläder och bytare när Naturskyddsföreningen i Skellefteå ordnade Klädbytardag den 1 april i Studiefrämjandets lokaler. Ett 70-tal personer tog chansen att lämna och byta. Många framhöll spontant hur bra det var att vi satsade på detta, så vi har börjat fundera på att göra det igen till hösten.

Klädbytet gällde vuxenkläder, skor och väskor. Mest var det damkläder som lämnades – en annan gång får vi kanske trycka tydligt på att även herrar är välkomna in med sina grejer.

Sett över Sverige förekom klädbyteri på 124 platser. Idén har även spritt sig till Norge och Danmark och sammantaget blev det 200 klädbytarträffar i våra länder.

Men vi har mycket att lära när det gäller kläder, t e att bomull är inte det snälla tyg vi trott och fleece släpper ut plastpartiklar som skadar fisk och annat vattenliv.  Vi i de rika länderna måste ställa om mest. Just vi lever som om det fanns fyra jordklot att ta av. Men vi har bara ett och där ska  vår efterkommande leva.