Bra att cykeln sätts i centrum

Cykeltrafiken ska prioriteras högre än biltrafiken i framtidens Skellefteå centrum. Det framgår av kommunens nyligen framlagda förslag till översiktsplan. Naturskyddsföreningen i Skellefteå tycker att det är en mycket bra målsättning.

Cykling är klimatsmart och hälsosamt, såväl för individen som för samhället. Men den som väljer cykel tänker kanske mest på att komma snabbt och bekvämt fram. Därför är det mycket viktigt att cyklisten verkligen får förtur och kan färdas tryggt och snabbt i centrum.

Planeringen av centrum måste utgå från framtidens ökande behov. Förutom cyklister kommer även fler fotgängare, personer med rollatorer och permobiler att röra sig i staden. Dessa trafikanter och cyklister måste separeras tydligt från varandra. Det skapar trygghet för alla och ger möjlighet åt cyklister att färdas snabbt.

Cykelbanor för dubbelriktad trafik bör göras så breda och väl åtskilda att två cyklar med cykelkärra kan mötas. Barn ska kunna forslas till förskola per cykel, och även storhandling av mat ska kunna klaras av per cykel. Att satsa på cykling kan ge ett uppsving för centrumhandeln och för de kulturella mötesplatserna i centrala Skellefteå.

Att prioritera cykeln före bilen kräver ett nytt säkerhetstänkande. Dagens bilparkeringar på gatumark innebär stora risker för cyklister t ex genom att bildörrar plötsligt kan slås upp i färdvägen. Gatumarksparkeringar bör tas bort helt. Därmed skapas också plats för cyklister och fotgängare. På enkelriktade gator för bilar bör man ha cykelfält i båda riktningarna.

Parkeringar för cyklar måste utökas med bl a plats för cykelkärror. Det bör även finnas parkeringar med väderskydd mot regn och snö. Under vintertid är god snöröjning för cyklisterna ett måste, både banor och cykelparkeringar måste skötas väl.

Om kommunens politiker nu vågar ge cykeltrafiken förutsättningar att bli den praktiska och hälsobringande kraft den har förutsättningar till, ja då blir Skellefteå en cykelstad att trivas i och vara stolt över.

Vi vill att kommunen ska:

• Planera för att cyklisterna ska kunna färdas snabbare, smidigare och tryggare i centrum.
  • Skapa genomgående, separerade stråk för cykeltrafiken
  • Ta bort gatumarksparkeringarna för bilar
  • Enkelriktade gator för bilar bör öppnas för cykeltrafik i båda riktningarna
  • Ingen genomfart på Lasarettsvägen för biltrafik förbi Balder