Verksamhetsberättelse 2013 – Vi blir fler!

Naturskyddsföreningen i Skellefteå kan glädja sig åt ökande medlemssiffror. Vi ligger nu stadigt på drygt 900 medlemmar när både familjer och enskilda räknas in.

Verksamhetsberättelse: 2013 var ett intensivt år för föreningen. I februari sammanställde vi ett program att skicka ut per post.Vi meddelade då att 2014 skulle inget postutskick göras. Detta med hänsyn till kostnaderna och till att allt fler har epostadress samt att vår hemsida blivit mer aktiv. Våra aktiviteter tas också upp på facebook. Vi skickar mejlinformation till alla som vi har adresser till.

Vi  deltog vi i ett arrangemang på Skellefteå Museum, med odlingsinriktning.
Flera uppskattade fågelutflykter ordnades under våren, och vi jobbade mycket med Naturstigen på Vitberget. Vi skrev informationsskyltar om den natur som finns utefter den 5 km långa stigen, ordnade spänger, satte upp skyltar och markeringar för att göra stigen så trevlig som möjlig. Under Naturnatten 5 juni invigdes stigen med en liten utomhusfest på Vitberget och därefter vandring med guide i natten.

Under sommaren blev det bl a blomsterutflykter och ängsskötsel, samt en dag då vi studerade tätortsnära skog i stan.
I augusti kom det verkliga kraftprovet – att genomföra skogskursen Forskningsresan med ett 30-tal deltagare från hela landet. Gamla skolan i Uttersjöbäcken blev en bra utgångspunkt för boende och mat. Allt fungerade bra tack vare vår skogsgrupps goda planering, värdinnan i Uttersjöbäcken och bra väder.

På hösten medverkade vi i skolsatsningen Mer friluftsliv i skolan och ordnade även en utflyktsdag på Vitberget för Brännans särskola, efter deras önskemål. Två svamputflykter hölls.
Senare deltog vi i Miljövänliga veckan, vecka 40, genom att informera på Coop Forum och på Torget. Flera tidigare aktiva i föreningen deltog, vilket var glädjande.

Senare delen av hösten ägnades bl a åt verksamhetsplanering, hemsida och annat mer internt. Vi vill få fler aktiva medlemmar och har beslutat att satsa på medlemsvård. I förstone handlar det om att ta kontakt med medlemmar per telefon för att kolla intressen och mejladresser. De allra flesta har visat sig glada åt att bli uppringda och är i stort nöjda med Naturskyddsföreningen.

Vi har även skrivit remissvar och debattartiklar, bl a en där vi säger nej till Centrumbron. Vi deltog i namninsamlingen mot kärnkraftplanerna i Pyhäjoki, Finland, och undertecknade en skrivelse  till Naturvårdsverket mot de nya planer som lagts fram.

för Skelleftekretsen