Naturstigen på Vitberget

Att vandra i naturen är vårt äldsta nöje. Och vårt äldsta arbete –  att promenera, spana och leta efter mat. Naturstigen på Vitberget vill ge dig något av urmänniskans känsla. Här kan du uppleva naturen i din egen takt. Du kan få hjälp att tolka en del av det du ser genom de skyltar som vi i Naturskyddsföreningen Skellefteå satt upp längs stigen.
naturstig-svampar-bland-träd-page001
Vitberget är fantastiskt! Så lätt att komma till. Vi i Skellefteå med omnejd kan vara glada  – inte alla städer har något liknande. Naturskyddsföreningen vill att Vitberget ska bli ett kommunalt naturreservat. Då skulle skogen skyddas från avverkning och annan exploatering. Det skulle ändå vara möjligt att anlägga stigar och använda marken varsamt för olika friluftsverksamheter.