Solskimmer över oss

Glödande mornar och rödskimrande aftonhimlar har vi fått njuta av ofta nu i vinter. Liksom norrsken är de naturfenomen som faktiskt gör sig allra bäst här i norr, där solen rör sig sakta upp och ned. När sen dagens skådespel är över kan vi gå in och nyttja några mörka timmar till att planera för nästa år, här kommer några idéer:

Men medan vi njuter av naturen har vi som förening förstås ett vakande öga på vissa problem som inte alla kan göra nåt åt. Vi kollar hur eventuell guldgruvbrytning ska gå till i Vindelgransele och hur det går med Bolidens planer för koppargruva i Laver (Norrbotten) – Bergsstaten har ju just sagt nej. Sverige måste börja satsa på allvar på återvinning av metaller. Och nåt kärnkraftverk i finska Pyhäjoki vill vi ju inte ha.

Men åter till naturnjutning: Visste du att Västerbotten har 300 naturreservat, varav Skellefteå 33? Nu i vinter kan man ge sig in i några lavrika gammelskogar och kanske få se en hackspett som trivs.

Men man kan också planera för sommaren. Ett av de nyaste reservaten är  delar av Blylodmyran, nordost om Boliden. Där kan man på sommaren söka efter doftande nattviol och mystiska guckuskor.  I Bureå, på Hedkammen kan man på höstkanten ströva i den höga tallskogen och känna lukten av goliatmusseron. Länsstyrelsen berättar ingående om våra reservat på sin hemsida:  www.lansstyrelsen.se/vasterbotten.

Ett annat tips för en vinterdag är att kolla in Naturskyddsföreningens nationella hemsida: www.naturskyddsforeningen.se.   Där finns mycket att läsa: om igelkottar, om den Gröna Appen, om kemikalier, och om vad vi kan göra för våra barns framtid. Just nu aktuellt är att undvika palmolja i kakor och julljus. Palmoljan leder ju till enorm skövling av regnskog världen över – vi borde säga nej till den!

Naturskyddsföreningen laddar för ett aktivt 2017, och vi behöver många som vill göra konkreta insatser. Du är mycket välkommen att höra av dig till Skelleftekretsen!

Till sist ett förslag för nyårslöftet –ta i,  sikta högt –  gör själv nåt för klimatet!

God Jul och Gott Nytt År

önskar