Gör Vitberget till naturreservat

Allsång inledde firandet av naturnatten.

Blommande vattenklöver och tuvull lyste på många ställen intill Naturstigen.

Torun Bergman spelade och Maria Forsmarker var en av sångarna

Naturskyddsföreningens traditionella utflykt Naturnatten, den 5 juni, firades på Vitberget i Skellefteå med allsång, musik och vandring.

– Nyhetsrubrikerna idag skriker ofta om faror och miljöhot. Sällan får man se nåt med glädje i, sa Barbro Viklund, ordf. Hon ville se rubriker som: Snökaos stoppade inte lärkan! Lyssna på storspovens sommarlycka!

Hon framhöll också att vi måste visa våra nyinflyttade vilken glädje och nytta man ha kan ha av naturen. I Skellefteå kommer föreningen snart att anställa en person som ska samordna sådana insatser och det kommer att behövas skelleftebor som hjälper till.

Vandringen gick i kvällssolens sken längs Naturstigen under guidning av Gunnar Lundberg. Stigen har en delvis ny sträckning genom mycket gammal skog. Han påpekade hur viktig gammal skog är för allt liv, och att det skulle behöva sparas mycket mera av den.

– Det är hög tid att Skellefteå gör Vitberget till ett naturreservat, framhöll han.

Ingegerd Saarinen