Fortsatt motstånd mot kärnkraftsbygge

Loggan-Kärnkraftfritt-Bottenviken-560x161

Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken fortsätter kampen mot ett kärnkraftverk i Pyhäjoki, 15 mil från Skellefteå. Man har nu överklagat finska myndigheters beslut att tillåta muddring för hamn och kärnkraftverk i området, vilket innebär att muddermassor läggs längre ut i Bottenviken.

Nätverket lyfter i sin överklagan fram den stora oro som en grupp svenska och finska havsforskare nyligen uttryckte i en artikel i finska Hufvudstadsbladet den 31 juli. Forskarna pekar på att Bottenviken med sitt brackvatten är en mycket känslig miljö med speciellt anpassade arter. Man framhåller också att Östersjön redan är mycket påverkad, bland annat finns här världens högsta halter av PCB i havsvatten.

”Ytterligare aktiviteter kring ett kärnkraftverk, som muddring, transporter och kylvattenutsläpp kommer tveklöst att bidra negativt till livsmiljön i området och förstärka stressen på ekosystemet som redan är påverkat av övergödning, tungmetaller och syreförbrukande partiklar.” De 14 forskarna ber Finlands regering att avslå ansökan om att bygga kärnkraftverket i Pyhäjoki.

Nätverket KKBV planerar också bojkottaktioner mot det finska elbolaget Fortum, som i sista stund bidrog till att de aktuella besluten kunde fattas.

Läs mer om Pyhäjoki och motståndet. Lyssna även på professor Johan Rockströms sommarprat i radion. Han är oerhört kunnig, insatt  och en fin berättare.