Kurs i gammelskog 16-17 augusti

Lill undersöker lågor i grannaturskog

Årets skogskurs närmar sig! Det finns utrymme för några fler deltagare så om du inte anmält dig och skulle vilja delta så kontakta Lill Eilertsen så fort som möjligt, antingen via telefon: 070-283 29 64, eller per E-post: liei0003@student.umu.se. Redan anmälda deltagare ska ha fått ett utskick – om inte så kontakta Lill.

Naturskyddsföreningen i Skellefteå bjuder i år in till en skogskurs på temat Signalarter i gammelskogen. Syftet med kursen är att öka intresset och kunskapen bland skogsintresserade personer som vill lära sig mer om gammelskog och hur man kan jobba för att hjälpa till i arbetet med att rädda de få områden med gammelskog som finns kvar. Vi riktar in oss både på nybörjare och mer erfarna som vill lära sig mer och dela med sig av sina egna kunskaper. Ledare på kursen är vår gammelskogsexpert, Patrik Nygren.

I fält ska vi lära oss att känna igen en gammelskog, lära oss vilka arter vi kan förvänta oss att hitta och var i dessa skogar det är värt att leta för att hitta dessa arter. Vi kommer först och främst att inrikta oss på lavar och vedlevande svampar. På lördag kväll finns det möjlighet att delta i diskussioner. Inga förkunskaper krävs, bara ett intresse för att bevara gammelskog!

Årets skogskurs kommer att hållas lördag-söndag den 16-17 augusti i gammelskogar kring Krångfors som ligger ca 2,5 mil väster om Skellefteå.
Vi har hyrt Krångfors byastuga var det finns möjlighet att laga mat och övernatta (på medbrakta madrasser). För de som vill finns det möjlighet att komma redan fredag kväll.
Vi träffs vid lokalen på morgonen för avfärd mot första exkursionsmålet kl 09.00. Vi planerar att fika och äta lunch i fält så ta med fika och mat. Vi besöker först en skog på förmidagen och äter lunch i fält för att sedan färdas vidare till en annan skog.
Vi planerar att vara tillbaka vid lokalen kl 17.00. Väl tillbaka kommer vi att bjuda på middag som vi gemensamt hjälps åt att tillaga. Efter middagen finns det möjlighet att stanna kvar och diskutera kring dagens exkursion och om de utrotningshotade arternas betydelse i skogen.

På söndag är vi redo för avfärd till dagens exkursionsmål kl 09.00. Medbragt lunch äts vid 12 tiden, sen fortsätter vi exkursionen i samma område. Vi avrundar vid kl 15.00, men för de som vill kommer det att finnas möjlighet att stanna kvar och diskutera fram till kl. 17.00.
I kursen ingår 2 dagars exkursion, middag på lördag kväll, möjlighet att göra egen mat för resten av tiden och möjlighet till övernattning. Om önskemål finns kan vi arrangera så att det handlas in gemensam mat till alla måltider som vi gemensamt kan tillaga och delar på kostnaden för.
Anmälan senast 2014-06-30
Anmälningsavgift 150 kr

Anmälan görs till Lill Eilertsen, antingen via telefon: 070-283 29 64, eller per E-post: liei0003@student.umu.se

Lill Eilertsen